Mykyta en de Slagwerkgroep Diessen

Het is 24 februari 2022. Met de lente in het vooruitzicht wordt de wereld geconfronteerd met een oorlogshandeling van Rusland: het valt Oekraïne binnen. En dat is niet de eerste keer. In 2014 viel Rusland Oekraïne ook al binnen, toen in Donbas en de Krim. Het leven van veel mensen verandert op die dag in een alles overheersende nachtmerrie. Zo ook voor Mykyta. Hij komt al vluchtend voor het oorlogsgeweld in Nederland en vindt onderdak in De Nieuwe Erf in Diessen. Daar wordt hij tijdens een concert door Harmonie en Slagwerkgroep St Willibrordus uit Diessen getroffen door de verbindende kracht van muziek. Vanaf dat moment zijn beide aan elkaar verbonden. Dit artikel gaat over de levenswandel van Mykyta en over hoe het nu met hem gaat.

Mykyta stelt zich voor

Ik ben Mykyta Anikieiev en mijn reis door het leven wordt gekenmerkt door zowel vreugde als uitdagingen. Ik ben op 1 oktober 2000 geboren in Stakhanov/Kadiivka (regio Loehansk, Oekraïne). Mijn jeugd was gevuld met de typische uitbundigheid en plezier zoals het voor kinderen ook hoort te zijn. Op de prille leeftijd van 5 jaar heb ik een noodlottig ongeluk gehad met een vrachtwagen, met een traumatisch hersenletsel tot gevolg. Gelukkig ben ik daar inmiddels van hersteld. Mijn zorgeloze jeugd stopte in 2014 toen de Russische troepen mijn geboortestad bezetten, onderdeel van de verwoestende gebeurtenissen in Donbas en de Krim. Het leven op een bezette plek werd ondraaglijk, getekend door terreur en intimidatie die ook ik aan den lijve ondervond. De invasie dwong me in het leven van een interne vluchteling, die tussen 2014 en 2016 voortdurend van stad naar stad trok. Uiteindelijk vond ik in 2016 troost in Sievierodonetsk, een deel van Donbas (regio Loehansk en Donestk) onder Oekraïense controle.

Persoonlijke ontwikkeling

Ondanks de uitdagingen en alle ontberingen in verband met de bezetting volgde ik onderwijs. Ik deed dat met niet aflatende wil om er het beste van te maken. In 2021 ben ik afgestudeerd aan het middelbaar beroepsonderwijs en heb ik me ingeschreven aan de universiteit. Daar heb ik automatisering en computer geïntegreerde technologieën gestudeerd. Tegelijkertijd studeerde ik financiën en bankieren. Het leven in Sievierodonetsk draaide niet alleen om onderwijs, maar ook om diverse hobby’s en activiteiten, waaronder vrijwilligerswerk en deelname aan een amateurtheaterclub. Ik zat ondanks de situatie lekker in mijn vel, de studie verliep goed. Maar ook dat veranderde.

Opnieuw werd de rust verstoord. De noodlottige dag van 24 februari 2022 markeerde het begin van de Russische invasie, een dag die in mijn geheugen gegrift staat toen ik wakker werd met de verontrustende geluiden van explosies. Met mijn familie vluchtte ik naar het dorp Yatskivka. Al snel werden we geconfronteerd met de harde realiteit dat terugkeren naar Sievierodonetsk niet langer veilig was. De geliefde kat Razik bleef achter, verloren in de chaos van de oorlog. Van Yatskivka naar Dnipro en uiteindelijk naar Lviv was de reis beladen met angst, explosies en onzekerheid. De beslissing om naar het buitenland te gaan werd gevoed door de meedogenloze opmars van Russische troepen, waardoor onze huizen in Sievierodonetsk en Yatskivkain in puin lagen.

Opvang in Diessen

Diessen werd een onverwacht toevluchtsoord, in het bijzonder De Nieuwe Erf. Een veilige plek waar de warmte van de mensen met in staat stelden om weer tot rust te komen, tegen de  constante angst en vlucht die mijn realiteit was geworden. Deze angst hield mijn hart al veel te lang in zijn greep. Hier vond ik de ruimte om alle ontberingen van me af te zetten, even niet aan de oorlog denken.

Slagwerkgroep Diessen

Het was op De Nieuwe Erf in Diessen dat ik de vereniging ontmoette tijdens een concert ter ondersteuning van Oekraïne. Dat was op 11 juli 2022. Op dat moment realiseerde ik me de betekenis van muziek in donkere tijden. Ik raakte in gesprek met Kees van de Plas, toen dirigent van de Slagwerkgroep, en een ongelooflijk aangename en ruimdenkende persoon. Ik besloot lid te worden van de vereniging. De Slagwerkgroep is niet alleen een muzikaal ensemble, maar ook een bron van persoonlijke ontwikkeling, een gemeenschap die heeft bijgedragen aan mijn groei als individu.

Mijn toekomst

Als ik over de toekomst nadenk, doemt onzekerheid op, maar ik ben vastbesloten om nooit te bezwijken voor moeilijkheden. Mijn ambities missen misschien een concrete tijdlijn, maar de essentie ligt in een niet aflatende vastberadenheid om mezelf voortdurend te verbeteren en anderen te inspireren hetzelfde te doen. De plannen van het leven zijn misschien ongrijpbaar, maar de geest om door te zetten blijft. Mijn hobby’s zijn programmeren op Arduino, talen leren, lezen en natuurlijk muziek. Helaas komt Diessen niet volledig tegemoet aan al mijn hobby’s, maar het biedt wel een toevluchtsoord voor muziek, wat een bron van troost is geweest in deze uitdagende tijden. En nog steeds is.

Reactie Slagwerkgroep Diessen

Beste Mykyta, wat jij hebt meegemaakt is niet te bevatten. Het siert je enorm hoe gedreven je bezig bent met je toekomst. Wij als vereniging zijn erg blij met wat wij voor jou betekenen. Wij hopen vooral dat je toekomst er een mag zijn zoals je dat zelf voor ogen hebt. Wij wensen je daarbij alle succes en geluk toe. Maar voor nu blijven we gewoon lekker muziek met elkaar maken en samen ervaren hoe prachtig het is dat muziek verbindt.