Slagwerkgroep Diessen: afsluiting project RAAKT

Eindelijk is het zover, het project RAAKT (samenwerking Slagwerkgroep Diessen en Beat It Muziekeducatie) loopt op een eind. Na weken van repeteren staat er voor de deelnemers een nieuwe ervaring te wachten: optreden voor ouders, opa’s en oma’s, broertjes, zusjes.

Een nieuwe ervaring

Gisterenavond (20 december) in Hercules vond het plaats. Zoals het echte artiesten betaamt, moet het gewone voetvolk achter een gesloten deur wachten, totdat de artiesten er klaar voor zijn. Uiteindelijk gaan de deuren open. De belangstellenden zoeken, niet zonder gevaar, een plekje op. Tegelijk zwaaien naar de kinderen en een stoel zoeken is wel een uitdaging. En dat gaat het los. Onder enthousiaste leiding van Luuk Jansen verschijnen de kinderen al zwaaiend met stokken achter hun trom. Ze beantwoorden de enthousiaste aanwijzingen van Luuk. Het lukt ze zelfs om tegelijk te beginnen en sterker nog, gelijktijdig te stoppen. Menig professioneel orkest kan hier jaloers op zijn. In twee groepen van in totaal 20 kinderen wordt een repertoire doorlopen. Tenslotte een optreden met de volledige groep. En dan is het concert achter de rug, tijd voor een knuffel van pa en ma. Goh, het was toch wel spannend! De deelgenomen kinderen kregen na afloop nog een mooie oorkonde mee, als bewijs van deelname.

RAAKT is afgerond. En dan?

Hiermee is het project RAAKT (Ritme Als Afleiding Kan Toch) afgerond. Een ontzettend mooi project met als doel kinderen in aanraking laten komen met (slagwerk)muziek. Deelnemers hebben nu de mogelijkheid om lid te worden van de slagwerkgroep. Er wordt in navolging van het project een jeugdslagwerkgroep opgericht. En daarbij gaan er individuele slagwerklessen aangeboden worden in Diessen. Er zijn voldoende aanmeldingen om dit mogelijk te maken. Mocht je niet deelgenomen hebben aan het project en geïnteresseerd zijn neem contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden.

De waarde van muziek

Muziek draagt ook bij aan de ontwikkeling van het kind. Hoe dan? Het luisteren naar muziek op jonge leeftijd is goed voor de spraak- en taalontwikkeling. Kinderen leren van muziek goed te luisteren, in de zin van echt met je gehoor luisteren. Kinderen die regelmatig muziek luisteren maken beter onderscheid tussen klanken en woorden. Dat helpt ze weer bij het praten. Muziek maken zorgt ook voor een verbetering van de motoriek. Een kind wil steeds geluidjes maken, al is het met een speelgoedje langs een radiator. En bewegen: dansen, klappen. Ook niet te vergeten, het wordt meteen gezelliger en gaan de dagelijkse dingen ook een stuk makkelijker. Ook samen, in termen van sociale vorming. Als Slagwerkgroep Diessen hopen we dat dit project een aanzet is om verder te gaan. Daarvoor kregen de kinderen een formulier mee om aan te geven of ze dat willen.

Muziek is tijdloos

Het was er in het – verre – verleden al, het is er vandaag de dag, en het zal er in de toekomst ook zijn. En zie daar een win-win situatie: de bijdrage aan de ontwikkeling van een kind én de toekomst van de Slagwerkgroep Diessen. Wij zijn er blij mee daar een rol in te kunnen spelen. Wij blijven ons inzetten om de spreekwoordelijke drumstok door te blijven geven. Want de kinderen zijn onze toekomst, niet?