Nieuwe dirigent Harmonie St Willibrordus Diessen

Net als de meeste verenigingen ligt onze vereniging Harmonie en Slagwerkgroep St Willibrordus uit Diessen tijdens de zomervakantie stil. Dit roept dan meteen de vraag op hoe het muzikale jaar is geëindigd en het nieuwe jaar is opgestart. Want, hoe gaat het eigenlijk met onze vereniging?

Het muzikale seizoen 2021 / 2022 is op 11 juli afgesloten met een concert voor onze medemensen uit Oekraïne. Dit concert vond plaats in de tuin van de Nieuwe Erf in Diessen, de huidige verblijfplaats
van de vluchtelingen. Dit concert was tevens het laatste concert van de dirigente Anneke Konings. Inmiddels hebben we een nieuwe muzikale leider gevonden, en wel Tobias van Dongen. Hij stelt zich
voor:

Hij is in de afrondende fase van zijn conservatorium studie in Tilburg. Hij begon op zijn negende met het spelen van hoorn. De beginselen van het hoornspelen kreeg hij geleerd van Jan van den Eijnden. Tobias haalde diverse diploma’s met lof van de jury en zo besloot hij om in 2017 auditie te doen bij de YMA (Young Musicians Academy) van het conservatorium van Tilburg. De auditie liep succesvol en in 2017-2018 combineerde hij zijn laatste jaar van VWO met de YMA. Samen muziek maken vindt Tobias het mooiste wat er bestaat en hij valt dan ook met plezier regelmatig in bij andere orkesten in de buurt. Ook in zijn geboortedorp Lage Mierde speelt Tobias nog regelmatig mee en soms mag hij een repetitie overnemen als dirigent. Het enthousiasme in het samenspel brengt hij ook graag over als dirigent en daarmee hoopt hij ook veel enthousiasme en plezier op te wekken bij de orkestgroep van Diessen.
Met dat enthousiasme wordt het publiek ook aangestoken. Het doel met de orkestgroep van Diessen is dan ook om optredens te verzorgen, waarbij de beleving hiervan nog lang blijft hangen bij de luisteraars. Deze beleving hangt onder andere af van het thema van het optreden. Zodra het thema bekend is, zal Tobias zich ervoor inzetten dat dit thema krachtig uitgedragen zal worden door het orkest en haar muzikanten. Op deze manier is het orkest een graag geziene groep die een mooie bijdrage levert aan de (culturele) activiteiten in Diessen.