Het laatste concert van Harmonie St. Willibrordus

Het zat er al lang aan te komen dat het harmonieorkest Sint Willibrordus uit Diessen moest gaan stoppen. Al langere tijd liep het aantal leden sterk terug, of beter gezegd er kwam te weinig nieuwe aanwas. Afgelopen zaterdag was het zover; voor de laatste keer treedt het groot harmonieorkest op in de theaterzaal van Hercules in Diessen. Het orkest is voor deze gelegenheid uitgebreid met veel oud-muzikanten. Het vaste aantal actieve muzikanten is volgens voorzitter Ad Timmermans slechts dertien en dat is niet genoeg om alle secties van koper- en houtblazers en slagwerk te bezetten. Diessen is sinds zaterdag een stuk erfgoed van bijna 130 jaar oud kwijt. Hoe jammer dat is blijkt uit de verhalen van leden.

Door Geert van Coenen

Het afscheidsconcert

Het was zaterdag 15 april een drukte in Hercules. Na een periode van voorbereiding was het zover: het slotconcert ‘Eruit met een knal’. In een korte inleiding benadrukte Ad Timmermans dat de vereniging niet stopt. Ze gaat onder dezelfde naam verder, maar alleen met een slagwerkgroep. Het repertoire van het slotconcert was door de leden zelf samengesteld. Elk lid kon zo haar of zijn eigen stempel op het concert drukken. In de pauze werd het herinneringsboek onthuld. Na elk nummer kwam het onvermijdelijke afscheid een stap dichterbij. En dan is het moment daar: een emotioneel afscheid volgde. De muzikanten dankten het publiek voor hun jarenlange steun. Het harmonieorkest kreeg van het publiek een staande ovatie. Een confetti kanon bezegelde het slotconcert ‘Eruit met een knal’, gevolgd door muziek op de achtergrond van Vera Lynn met het toepasselijke nummer ‘We will meet again’. De vereniging maar in het bijzonder de muzikanten van het harmonieorkest kunnen terugkijken op een zeer geslaagd en memorabel afscheid.

Sinds 1894

Op een repetitieavond praten we met het oudste lid hoornist Rinus van der Hamsvoord, hij is al 71 jaar lid en heeft heel mooie tijden met de harmonie meegemaakt. “Vroeger trokken we er wel 35 keer per jaar uit. Met huwelijken, gildefeesten, Sinterklaas en de kermis te veel om op te noemen. Hij heeft speciale herinneringen aan het dauwtrappen toen ze als harmonie om 6 uur ’s ochtends te voet al spelend vertrokken naar Esbeek en de Biest. Onderweg verzamelden ze alle muzikanten en trokken zo als grote stoet naar de buurdorpen. En natuurlijk hoorde daar ’s middags een goei pilske bij”. Omdat de harmonie al sinds 1894 bestaat is het lange tijd in Diessen vanzelfsprekend geweest dat je bij de harmonie ging. Ook Perry Nooijens is al 42 jaar lid. Eerst bij de drumband, later bij de harmonie. Zo’n 34 jaar geleden liep hij te spelen achter de majorettes die voor de harmonie marcheerden. “Na twee jaar achter Thera aan te lopen had ik mijn majorette dan toch te pakken. Inmiddels zijn we 34 jaar getrouwd”. Perry heeft in de ruim 40 jaar bij de harmonie verschillende instrumenten bespeeld en kreeg soms les van leden en zat ook op de muziekschool.

Basisschoolproject

Suus Kerkhofs is nog niet zo lang bij de harmonie. Het begon voor haar in groep 5 en 6 in 2017 met het basisschoolproject. “Dan kon je kennismaken met een instrument en kon je muziekles volgen en bij de harmonie gaan als je dat wilde. Dat bestaat nu niet meer en daarom komen er misschien wel minder nieuwe leden”. Toch gelooft Suus dat er wel iets nieuws komt. “Het slotconcert is een afsluiting van een periode en maakt ruimte voor iets nieuws. Wat dat precies is weet ze niet, misschien iets met meer populaire muziek.” Ze overweegt niet om bij Concordia in Hilvarenbeek te gaan en wacht af wat er komen gaat. Ze blijft wel muziek maken, want daar heeft ze plezier in.

Slagwerkgroep

Diessen heeft naast de harmonie een slagwerkgroep en daar gaat het wat beter mee, zegt Patrick Vennix. “Als manneke zat ik al bij de harmonie van Diessen want in Biest-Houtakker is niks. Ook ons vader zat bij de harmonie, ik dus ook”. Nu bestaat de slagwerkgroep uit zo’n tien leden en dat is krap aan, maar er zijn wel 5 mensen in opleiding. De slagwerkgroep gaat gelukkig niet stoppen. Als je dus ambitie hebt om als slagwerker mee te gaan spelen dan kun je terecht in Diessen.

Ieder gaat zijn weg

Dat muziek maken ophoudt met het verdwijnen van de harmonie  is voor niemand een optie. Toch overheerst de teleurstelling dat het nu ophoudt. Dat 128 jaar Sint Willibrordus harmonieorkest voorbij is. Ieder zoekt zijn weg in een seniorenorkest of in een muziekbandje. “Misschien was corona de nekslag, dat zou kunnen. Het gilde heeft al laten weten dat ze ons nu al missen” zegt Perry. Toen we Hercules uit liepen was het heel stil in Diessen